100 jaar op weg Museum vol verzamelingen | Expositie

Nieuw-Loosdrechtsedijk 150
1231 LC Loosdrecht
Plan je route
Hoge Zaal met gedekte tafel vogelservies

Kasteel-Museum Sypesteyn viert dit jaar dat jonkheer Henri van Sypesteyn 100 jaar geleden zijn kasteel openstelde voor het publiek. Het museum was bedoeld als monument voor zijn familie en werd een thuis voor zijn verzamelingen. Hoofdbewoners werden de familieportretten, maar er was veel meer. Wanneer Van Sypesteyn zich ergens op richtte, dan deed hij dat meteen goed.

Hij verzamelde geen eenlingen, maar kocht, wanneer dat kon, vergelijkbare stukken en clusters. Hierdoor ontstond een verzameling van verzamelingen. Vanaf het begin van de vorige eeuw leende hij regelmatig stukken uit voor tentoonstellingen in toonaangevende musea. Ondertussen bouwde hij zijn kasteel, dat van meet af aan was opgezet om zijn verzamelingen en de daarbij horende verhalen te delen met het publiek.

Het kasteel is nog altijd…

Het kasteel is nog altijd zíjn museum, maar kan lang niet al zijn rijkdommen tonen. Dit jaar is ervoor gekozen de verzamelaar Van Sypesteyn in de spotlights te zetten door naast het Hollands porselein ook minder bekende deelcollecties clustergewijs te tonen. Veel komt voor het eerst sinds jaren uit de kast. Uiteenlopende groepen zoals horloges en andere (tijd)meetinstrumenten, kijkkastjes van de familie Bavelaar, Yixing steengoed, terracotta beelden, knipkunst en veel meer, benadrukken de breedte en de kwaliteit van de Van Sypesteyn verzamelingen.

Het nieuwe boek Henri van Sypesteyn, verzamelaar van verzamelingen begeleidt de tentoonstelling en is in een heldere vormgeving en met veel prachtige kleurenafbeeldingen, het hoogtepuntenboek dat de verzamelingen verdienen en een blijvend monument voor de verzamelaar Henri van Sypesteyn.

Wanneer

• Elke woensdag, donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag t/m 3 november 2024 11.00 - 17.00 uur

Neem alvast een kijkje