Bohemian Rhapsody in het Jagthuis Nederhorst den Berg

Een concert door Pamela en Tobias staat garant voor een gedenkwaardige belevenis, waarbij ‘sprankelend en bevlogen’ synoniem staat voor hun spel. Hun avontuurlijke inslag vertaalt zich ook in de program- ma’s waarbij ze bekend repertoire met minder bekende werken combineren. De concerten worden tevens verbaal door de musici zelf ingeleid.

Pamela Smits - cello & Tobias Borsboom - piano

Bohemian Rhapsody: Wat maakt zoveel Tsjechische muziek zo onweerstaanbaar? Is het de charme van het onschuldige en verwonderde innerlijke kind? Of de sprookjesachtige- en spookachtige sferen en de spirit van dans, volksverhalen en -melodieën die overal hoorbaar zijn..

Het programma begint met het magische sprookje van Janácek. Losjes gebaseerd op het gedicht van Vasíly Zhukóvsky over de goede Tsar Berendei en de duistere Kaschei, heerser van de onderwereld. De zoon van Tsar Berendei, prins Ivan en prinses Maria, dochter van Kaschei worden natuurlijk verliefd! Prinses Maria -geen gewoon meisje- kan de meest wonderbaarlijke metamorfosen ondergaan en verandert o.a. in een eendje, een rivier en een blauwe bloem. De ziel van Ivan opeisend, zet Kaschei wild te paard de achtervolging in. Het koppel vlucht naar een naburig land…

In 1891 vertrok Dvorák naar Amerika, waar hij directeur van het National Conservatory of Music in New York werd. Deze drie werken schreef hij voor zijn eigen 'farewell tour' concerten nog in Tsjechië en maakt gebruik van Moravische en Boheemse volksmelodieën. Zijn favoriete student Josef Suk toonde zich al op 11-jarige leeftijd een veelbelovend componist. Hij werd dan ook 'de hoop van de Tsjechische muziek' genoemd. Suk schreef de Ballade toen hij 16 jaar was en verliefd op de dochter van Dvorák was, met wie hij later ook trouwde. Later in zijn leven werd hij de docent van Bohuslav Martinu. Deze twee werken van Martinu, die de bezetting van Duitsland ontvluchtte, waren niet geschreven in zijn geboorteland, maar zijn gedachten waren daar wel. De emoties rondom de aangrijpende gebeurtenissen vonden een uitlaat in de 1e cellosonate, dat door verschillende gevoelswerelden trekt. Het langzame deel is spookachtig van sfeer. Zijn Rossini-variaties schreef hij voor de beroemde cellovirtuoos Piatigorsky, die dankbaar het opzienbarende stuk vele malen uitvoerde.

Praktische informatie

  Van Tot Toelichting
€ 17.50
€ 10.00 tot 25 jaar

Zondag 14 april 2019 vanaf 15:30

Middenweg Model.NdtrcItem.HouseNumber
1394 AM, Nederhorst den Berg